GEMEENTEBLADGemeente Middelburg – Verkeersbesluit – 16 locaties – Laadplaatsen elektrische voertuigen

Aanvraag voor Verkeer | Organisatie en beleid

Zaaknummer 593945BesluitBurgemeester en wethouders van Middelburg besluiten bij de volgende locaties per laadpaal twee parkeervakken te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen:1.Adriaen Lauwereyszstraat: de twee meest oostelijk gelegen parkeervakken voor huisnummer 51;2.Buitenhovelaan: de eerste twee parkeervakken ten zuidwesten van de aansluiting met de Roozenburglaan, tegenover huisnummer 1;3.Carl Perkinsstraat: de eerste twee parkeervakken op de zijtak naast huisnummer 19;4.Dam: de eerste twee parkeervakken aan de oostzijde van de bestaande laadplaatsen tegenover Dam 55/57;5.Esdoornlaan: de eerste twee parkeervakken ten westen van de Sleedoornlaan, tegenover huisnummer 15;6.Fazantenhof: de eerste twee parkeervakken naast de bestaande laadplaatsen;7.Molenweg te Arnemuiden: de eerste twee parkeervakken ten westen van de aansluiting met de Roelse’s weg, tegenover huisnummer 79;8.Ooststraat: de eerste twee parkeervakken vanaf de aansluiting met de Noordweg, tegenover Noordweg 355A;9.Oranjelaan: de eerst twee parkeervakken ten oosten van de aansluiting met de Prins Johan Frisostraat, naast Prins Johan Frisostraat 1;10.Poortershove: de twee meest zuidoostelijk gelegen parkeervakken tegenover Poortershove 4;11.Quarleshavenstraat te Nieuw- en Sint Joosland: de eerste twee parkeervakken aan de noordoostzijde vanaf de aansluiting met de Oude Rijksweg;12.Sardijngeulstraat: de eerste twee parkeervakken naast Lingestraat 1;13.Segeersweg: het vijfde en zesde parkeervak aan de zuidwestzijde vanaf de aansluiting met de Segeerssingel, ter hoogte van huisnummer 22;14.Toots Thielemansstraat: de eerste twee parkeervakken ten zuiden van de aansluiting met de Jazzroute, naast Jazzroute 91;15.Vromoldsland: de eerst twee parkeervakken ten oosten van de aansluiting met Woudriksland, naast Woudriksland 1;16.‘t Zanddorp: de twee meest noordoostelijk gelegen parkeervakken naast 't Zanddorp 114.BegripsbepalingenIn dit besluit wordt verstaan onder:BABW: Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;RVV 1990: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;(Verkeers)bord: verkeersbord als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;WVW 1994: Wegenverkeerswet 1994.AanleidingInwoners en werknemers die gebruik willen maken van een openbare laadpaal voor elektrische voertuigen, kunnen een aanvraag indienen bij een aanbieder van laadpalen. Deze aanbieder behandelt de aanvragen, verricht de werkzaamheden en plaatst, beheert en exploiteert de laadpaal. De aanbieder kan ook uit eigen beweging een aanvraag indienen voor het plaatsen van laadpalen op strategische locaties, zoals in parkeergarages en op parkeerterreinen.Het aantal laadpunten wordt bepaald door de locaties waar bezoekers parkeren en door het gebruik van de laadpalen. Voor het bepalen van de locatie van de laadpaal maken wij gebruik van de laadpalenkaart van EVtools. Deze laadpalenkaart geeft op basis van actuele prognoses een overzicht van waar de komende jaren behoefte is aan een of meer laadpalen en waar deze het beste geplaatst kunnen worden.Een aanbieder heeft ons gevraagd om op verschillende locaties een laadpaal voor elektrische voertuigen te mogen plaatsen. Om te waarborgen dat de parkeervakken bij deze laadpalen alleen gebruikt worden voor het opladen van elektrische voertuigen, is een verkeersbesluit nodig.VerkeersbeleidDe aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland neemt toe, en daardoor ook de vraag naar laadfaciliteiten voor elektrische voertuigen. Dit betekent dat er ook in Middelburg een groeiende behoefte is aan e-laadvoorzieningen voor bewoners, bedrijven, winkelend publiek, toeristen en zakelijke bezoekers. Inwoners en (medewerkers van) bedrijven die hun elektrisch voertuig niet op eigen terrein kunnen opladen, zijn voor het opladen van hun voertuig afhankelijk van de beschikbare laadfaciliteiten in de openbare ruimte.Elektrisch rijden leidt tot minder geluidsoverlast, minder uitstoot van luchtvervuilende stoffen (fijnstof en stikstofoxide) en minder uitstoot van het broeikasgas CO2. Dit draagt bij aan een beter milieu en een beter klimaat. De gemeente stimuleert daarom elektrisch rijden door onder voorwaarden mee te werken aan het plaatsen van laadpalen op de openbare weg, behalve als gebruikers de mogelijkheid hebben hun voertuig op eigen terrein te kunnen opladen.De criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, zijn vastgelegd in de Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Middelburg van 23 november 2021 (hierna: de beleidsregels).DoelMet het reserveren van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen willen we elektrisch rijden stimuleren en de door het verkeer veroorzaakte geluidhinder, stankoverlast en luchtverontreiniging zoveel mogelijk voorkomen of beperken.De belangen die ten grondslag liggen aan dit verkeersbesluit zijn het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik (artikel 2, derde lid, onder a, van de WVW 1994) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en de gevolgen voor het milieu als bedoeld in de Wet milieubeheer (artikel 2, tweede lid, onder a, van de WVW 1994).ArgumentenAan de criteria voor het realiseren van een laadpunt is voldaan.De aanbieder van de laadpalen heeft aangetoond dat er op de aangevraagde locaties behoefte bestaat aan een of meer laadpalen op de openbare weg. Ook hebben de aanvragers geen mogelijkheid om hun elektrisch voertuig op eigen terrein te parkeren of op te laden. Volgens artikel 3:4 van de beleidsregels kan daarom medewerking worden verleend aan het realiseren van de gevraagde laadinfrastructuur.Deze locaties zijn getoetst aan de criteria van artikel 3:5 van de beleidsregels:•de parkeervakken zijn bestaande vakken, maken deel uit van een parkeerconcentratiepunt op een centraal punt in de wijk, liggen op gemeentegrond binnen een loopafstand van 150 meter van het woonadres van de aanvrager, en zijn voldoende bereikbaar, vindbaar en zichtbaar;•binnen een loopafstand van 150 meter is geen bestaande laadpaal of andere laadinfrastructuur aanwezig;•het is aannemelijk dat deze parkeerplaatsen gedeeld kunnen worden door meerdere gebruikers;•bij deze parkeervakken kan de laadpaal voorzien worden van minimaal twee aansluitpunten;•de laadpaal past in het straatbeeld, is niet hoger dan 1,8 m, is grijs aluminiumkleurig (RAL-kleur 9007) en mag niet gebruikt worden voor reclamedoeleinden;•de doorgang voor ander verkeer blijft gewaarborgd en er zijn geen belemmeringen voor ander straatmeubilair of (openbaar) groen;•er is geen sprake van geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen.Als er geen geschikte locatie kan worden gevonden binnen een loopafstand van 150 meter van het woonadres van de aanvrager, dan wordt gekozen voor een locatie op grotere afstand.Alle locaties zijn getoetst aan de laadpalenkaartAlle locaties zijn getoetst en voldoen aan de laadpalenkaart, maar op de volgende locaties wordt hiervan afgeweken:•Carl Perkinsstraat: deze locatie stond niet op de laadpalenkaart omdat de grond (nog) niet in eigendom is van Gemeente Middelburg. Inmiddels hebben we toestemming gekregen van de grondeigenaar om de laadpaal hier te plaatsen. Op basis van de criteria vinden wij dit de meest geschikte locatie op loopafstand van het adres van de aanvrager.•Dam 59: dit betreft een uitbreiding bij een bestaande locatie.•Molenweg en Ooststraat: de laadpalenkaart voorziet nog niet in een dekkend netwerk voor alle locaties in de gemeente. De locatie aan de Molenweg in Arnemuiden en de locatie aan de Ooststraat in Brigdamme ontbreken op de laadpalenkaart. Op basis van de criteria vinden wij dit de meest geschikte locaties op loopafstand van het adres van de aanvrager.•’t Zanddorp: de locatie volgens de laadpalenkaart ligt naast huisnummer 81, in het zicht van de tegenovergelegen woningen. Bij nader inzien vinden wij de locatie naast huisnummer 114 geschikter omdat die niet in het zicht van andere woningen ligt en omdat die locatie zorgt voor een betere spreiding in het gebied.ParkeerbeperkingenVoor parkeervakken in het betaaldparkeergebied, gelden de bijbehorende beperkingen (betaald parkeren en een maximumparkeerduur) ook voor het opladen van elektrische voertuigen. Voor parkeervakken in een parkeerschijfzone die voorzien zijn van een blauwe streep, gelden de bijbehorende beperkingen (verplicht gebruik van een parkeerschijf met bijbehorende parkeerduurbeperking van twee uur) ook voor het opladen van elektrische voertuigen.KanttekeningenEr worden parkeervakken onttrokken voor algemeen gebruik.Door parkeervakken te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen, zijn die niet langer beschikbaar als algemene parkeerplaats waardoor de vrijheid van het verkeer wordt beperkt. Deze beperking vinden wij aanvaardbaar omdat wij de milieubelangen (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en de gevolgen voor het milieu als bedoeld in de Wet milieubeheer, en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik) zwaarder vinden wegen.UitvoeringPer laadpaal een verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) met onderbord plaatsen.Op de genoemde locaties wordt per laadpaal een verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) met een onderbord OB504 (pijlverwijzing naar linksonder en rechtsonder) geplaatst. De parkeervakken zijn of worden voorzien van vakmarkering.De aanbieder van de laadpaal zorgt ervoor dat een laadpaal wordt geplaatst die voorzien is van twee of meer aansluitpunten. Deze laadpaal wordt geplaatst op zo’n manier dat het gereserveerde parkeervak en het naastgelegen parkeervak hiermee bediend kunnen worden.HandhavingOver dit verkeersbesluit hebben wij advies gevraagd aan de korpschef. De gemachtigde van de korpschef heeft aangegeven dat de politie onderzoek heeft verricht, dat de politie geen feiten of omstandigheden kent die het nemen van het besluit in de weg staan en dat de maatregel handhaafbaar is.Handhaving van verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) is mogelijk op basis van artikel 24, eerste lid, onderdeel d onder 2°, van het RVV 1990. Daarin is bepaald dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. De woorden ‘met een ander doel’ zijn toegevoegd bij wijzigingsbesluit van 31 mei 2010 (Stb. 2010, 227). Uit de nota van toelichting (Stb. 2010, 227, p. 12) blijkt dat deze woorden zijn toegevoegd omdat in de praktijk ook behoefte bleek ‘aan de mogelijkheid van een beperking aan de hand van bepaalde doelen, zoals het opladen van elektrische voertuigen’.Wettelijke basis en bevoegdheidVolgens artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, en voor onderborden als daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.Dit betekent dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen).De parkeervakken liggen binnen de bebouwde kom en zijn met uitzondering van de Carl Perkinsstraat eigendom van en in beheer bij Gemeente Middelburg. Volgens artikel 18, eerste lid, aanhef en onder d, van de WVW 1994 moet dit verkeersbesluit daarom worden genomen door burgemeester en wethouders.InwerkingtredingDit besluit treedt in werking op het moment van bekendmaking.Aldus vastgesteld door burgemeester en wethoudersin hun vergadering van 13 februari 2024.de secretaris,                                   de burgemeester,mr. A. van den Brink                       mr. H.M. Bergmann

De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.

Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.

Bekijk nog meer bekendmakingen

Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Middelburg. Bekijk alle Bekendmakingen Middelburg in MiddelburgMiddelburgMiddelburgMiddelburgMiddelburgArnemuidenMiddelburg.

https://middelburgkrant.nl/bekendmakingen-middelburg/

Deel dit bericht:

Redactie Middelburgkrant

Welkom op de bekendmakingen pagina van de Middelburgkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Middelburg.

Gerelateerde berichten